آب بندی استخر

انواع روش آب بندی استخر

نگهداری از استخر های خصوصی و عمومی جزو مهم ترین کارهای مراقبتی بعد از احداث آن ها به شمار می آید. به دلیل این که عموما استخر ها با موادی چون سیمان ساخته شده اند، جنس نفوذ پذیری داشته و آب به راحتی می تواند از آن ها عبور کند. از آنجا که استخر ها مانند ذخایر آبی عمل می کنند و حجم شایانی از آب را در خود نگه می دارند، باید به صورت مطمئن ساخته شوند و این حجم آب را به میزان زیادی و به بهترین شکل و بدون ذره ای نشتی در خود نگه داند. در این مقاله به آب بندی استخر اشاره شده است.

هنگام آب بندی استخر ها باید به این نکته توجه کرد که نقطه ای از استخر ها نباید از توجه باز بمانند و تمامی سطوح مورد نظر از جمله، کف استخر ، دیواره های آن و لبه های استخر ها باید آب بندی شوند.

آب بندی استخر - فناوران سداب
آب بندی استخر

بهترین مواد برای آب بندی استخر

به طور خلاصه و مفید، از بهترین مواد عایق بندی استخر که می توانند به ما در عایق بندی کامل دیواره و کف استخر ها کمک کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد کریستال شونده : موادی بوده که در صورت برخورد با آب حجیم شده و شکل کریستال به خود می گیرند.

مواد نانو : به گفته بسیاری از افراد، بهترین عایق استخر بوده چرا که هم اجرای آن کارآمد و به صرفه است، هم میزان مقاومت آب بندی آن ها بسیار بالاست.

کاشی کاری : روشی سنتی و کاربردی برای آب بندی استخرها و حوضچه ها

ژل میکروسیلیس : این ژل نیز رفتار و کارکردی مانند مواد کریستال شونده داشته، با این تفاوت که مقاومت آن مقداری بیشتر است.

رزین : رزین ماده ‌ای چسبناک و قدرتمند بوده که طی فرآیند های متخلفی به پلیمر سخت تبدیل شده و برای آب بندی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین های موجود در جهان به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود داشته که برای آب بندی استخر باید حتما از رزین های مصنوعی استفاده کنید.

 روش های آب بندی استخر

یکی از مهم ترین مراحل برای ساخت استخر و سازه هایی همانند آن که آب زیادی را در درون خود جمع آوری می کنند، عایق بندی و آب بندی آن ها می باشد که طبق کاربرد و ساختار هر یک از آن ها می توان از متریال های خاصی بهره برد و این سازه را آب بندی کرد.

آب بندی استخر کاشی کاری شده

یکی از روش های جا افتاده در این پروسه، کاشی کاری می باشد که بیشتر برای استخر های خصوصی کاربرد دارد و هزینه ی بیشتری را می طلبد.

با استفاده از این روش، تمییز کردن و نظافت استخر، کاری بسیار آسان خواهد بود. همچنین فضای کاشی کاری شده ی زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد.استفاده از کاشی ها برای حاشیه بیرونی استخر ها نیز کابر فراوانی دارد که در این صورت نیازی به کاشی کاری داخلی و کف استخر نمی باشد و می توان به روش های دیگری کف استخر را آب بندی کرد. در این روش، حاشیه بیرونی استخر ها عاری از رشد جلبک ها و باکتری ها می باشند.

به کار بردن روش اندود کاری سنتی

روش اندودکاری استخر یک روش کهن و یا قدیمی برای آب بندی استخر ها به شمار می رود که افراد خبره در آن به خوبی می توانند از پس آن برآیند و نیز اطلاعات کافی د رباره آن دارند.

این روش با وجود سنتی بودن آن، دارای مزایای فراوانی می باشد . در این فرآیند با روش اندود کاری یک ماده خمیری شکلی از گچ و یا آهک به همراه ماسه و آب به دست می آورند و در پروسه ی انجام کار از آن بهره می برند. ماده به دست آمده با هر شرایطی تطبیق پیدا می کند و همچنین در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

در بیان عملکرد این مواد می توان گفت، نشت آب در یک استخر زمانی اتفاق می افتد که ذرات خاک درشت باشند و در بین آن ها فضای خالی بسیاری برای نشت وجود داشته باشند. زمانی که از این مواد برای آب بندی استفاده می کنیم، موجب پر شده این فضای خالی در داخل خاک ها شده و منافذ آن ها را با این کار می بندیم. به همین جهت، یک لایه ی غیر قابل نفوذ و بادوامی ایجاد می کنیم که با چسبنگی خود به لایه قبلی ، موجب عدم نفوذ آب خواهد شد.

آب بندی استخر

آب بندی استخر با مواد نانو

بدون شک، یکی از مدرن ترین مواد آب بندی استخر که مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کرده اند، مواد نانو هستند. این مواد از پلیمر های پیچیده ای ساخته شده اند تا در برابر ورود هرگونه آب به لایه زیرین خود جلوگیری کنند. به طور مثال، چسب نانو یکی از مواردیست که در این پروسه بکار گرفته می شود. این چسب حالتی مایع داشته و شیری رنگ می باشد که بعد از کار کاملا به یک رنگ بی رنگی تبدیل می شود. از نظر بسیاری از صاحب نظران، اببندی استخر با نانو، به دلیل داشتن ویژگی های بسیار زیاد و کاربردی بودن، به بهترین روش آب بندی استخر معروف است.

آب بندی حوض سیمانی

به طور کلی، هنگامی که سیمان به طور مداوم در معرض آب قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که به مرور زمان خورده شده و ریزش داشته باشد. برای جلوگیری از این امرمی توان از چندین ملات آب بندی استخر مانند قیرگونی، اندود کاری، و یا ژل میکروسیلیس استفاده کرد.

آب بندی استخر بتنی

این نوع آب بندی(که به آن آب بندی استخر بلوکی نیز می گویند) دارای یک تفاوت عمده با حالت قبلی در عایق کاری استخر است. با توجه به اینکه ساختار بتن از قدرت و استحکام بالایی برخوردار است، در آب بندی بتن استخر می توان علاوه بر روش های بالا، از مواد سنگین تری مانند کاشی و سرامیک های سنگین نیز برای آب بندی استفاده کرد.

از دیگر موارد پر کاربرد برای عایق استخر بتنی نیز می توان به روش های نانو، ژئوممبرین، و اندودکاری آن اشاره کرد.

آب بندی کف استخر

در مورد عایق کف استخر، توجه به این نکته بسیار مهم است که هرچه ارتفاع استخر شما بیشتر باشد، برای مقاوم سازی آن و جلوگیری از نفوذ آب باید از عایق آب بندی استخر قوی تری استفاده کنید. به طور مثال، اگر قصد عایق کردن استخر 6 متری و بالاتر را داشته باشید، باید سعی کنید تا از چندین مواد آب بند استخر به طور ترکیبی استفاده کنید تا در گذر زمان، آسیبی به استخر نرسد.

عایق بندی حوضچه

در حوضچه، به دلیل آن که ارتفاع آن بسیار کم است، طبیعتا فشار کمتری نیز به کف حوضچه وارد شده و در نتیجه نیازی به استفاده از تکنولوژی ها و مواد خاص نیست. به طور مثال، در بسیاری از اوقات، صرفا با یک کاشی کاری ساده و یا رنگ کردن سطح حوضچه، می توانید آن را به طور کامل آب بندی کنید.

آب بندی استخر سیمانی

آب بندی استخر سیمانی نیز بسیار شبیه به آب بندی حوض سیمانی بوده، با این تفاوت که به دلیل وارد شدن فشار آب زیادتر به کف استخر، باید از مواد قدرتمند تری مانند مواد نانو و یا مواد رزینی استفاده کرد. به گفته بسیاری از متخصصان، بهترین روش عایق بندی استخر سیمانی، استفاده از مواد نانو است.

آب بندی استخر

عایق رطوبتی چیست | چگونه انجام می شود | چه تاثیری دارد

این چسب در مقابل سرما و گرما و آتش مقاوم بوده و دچار هیچ آسیبی نمی شود. این چسب را به راحتی می توان برای تمامی سطوح عمودی و افقی اجرا کرد . هنگام به کار بردن این چسب باید این نکته را در نظر داشت که اگر استخر دارای جلبک و رسوبات ناشی از راکد ماندن آب می باشد ، باید به صورت کامل آن را پاک سازی کرد و سپس از این محلول برای آب بندی استخر ها استفاده کرد.

از چسب کاشی آب گریز به عنوان نام دیگر چسب نانو استفاده می شود. چسب نانو و یا چسب کاشی آب گریز از پلیمر های تقویت کننده ساخته شده است که در سرویس های بهداشتی، سونا و جکوزی هم کاربرد دارند. خاصیت چسبندگی این چسب ها بالا بوده و با وجود دارا بودن این خاصیت ، امکان چسبندگی آن ها در همه سطوح وجود دارد که موجب عایق بندی رطوبتی آن ها خواهد شد.

مواد نانوئی که برای آب بندی استخر به استفاده می شوند بسیار کاربردی بوده و ساختار ارزشمندی را دارا می باشند. این مواد با دارا بودن سلول های برتر و جمع بندی بهترین متریال ها ساخته شده است، بنابراین با وجود پیچیدگی در ساختار می توانند یک عایق مهمی در مقابل رطوبت به شمار آیند. از آنجا که این مواد دارای ارزش بالایی هستند، به نسبت قیمت بالا تری را نیز از این جهت برخوردار می باشند و به همین دلیل برای استخر هایی با سطح کم تر و مقیاس های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت فناوران سدآب اولین ارائه دهنده محصولات تخصصی آب بندی در کشور می باشد. پروژه های عظیم کشور زیر نظر این مجموعه راه اندازی شده اند که می توانید در قسمت پروژه ها آنها را مطالعه نمایید.

با ما تماس بگیرید

آب بندی استخر به روش ژئوممبرین

این روش آب بندی برای استخر های کشاورزی مناسب است و نمی توان از ان به عنوان آب بندی استخرهای شنا استفاده کرد. از آن جا که بستر این آب بندی یک بستر کاملا خاکی و یا شفته آهک می باشد، دارای هزینه ی کم و به صرفه است و میتوان از آن به عنوان بستر مناسب آب بندی برای استخر های بزرگ پروش ماهی و یا مخازن آب کشاورزی استفاده کرد. همچنین، در مورد آب بندی استخر کشاورزی این مورد را نیز در نظر داشته باشید که نباید هیچ نشتی و یا سوراخی در آن ایجاد شود چرا که حتی یک سوراخ کوچک نیز می تواند باعث خروج حجم زیادی از آب شود.

ورقه های ژئوممبرین با اندازه ها و ضخامت های مختلفی در بازار موجود اند که می توان بنا به مواد کاربرد هر استخری آن ها را انتخاب و از آن ها استفاده نمود. یکی از مشکلات وارد شده برای این روش این است که در شیب های تند نود درجه ای نمی توان از ان ها استفاده کرد. همچنین ترمیم ناپذیری، بستر سازی و جلبک زدن از ویژگی های آن ها می باشد .

استفاده از رنگ ها و روکش ها برای آب بندی استخرها

این روش به عنوان یک روش کم هزینه و مقرون به صرفه ای برای صاحبان استخر شناخته شده است. در این روش آب بندی استخر به وسیله ی رنگ صورت می پذیرد که طبیعتا عمر و ماندگاری کم تری نیز خواهد داشت و هر چند سال یک بار باید فرایند رنگ کردن استخر مجددا انجام پذیرد. هنگامی که استخر ها به وسیله رنگ، آب بندی می شوند باید به این نکته توجه داشت که حتما رنگ ها در خشک ترین حالت ممکن به کف و دیواره استخر ها زده شوند .

استفاده از رنگ ها برای آببندی استخر ها یک روش آسان و سریع بوده که باید با دقت زیادی انجام پذیرند. در صورتی که سطح استخر مورد نظر قبلا به همین روش، آب بندی شده باشد، حتما به این نکته باید توجه شود که رنگ های قدیمی و پوسته پوسته شده باید از سطح کار جدا شوند. در صورت توجه نکردن به این مورد و جدا نکردن پوسته های اضافه باقی مانده روی سطح استخر، سطح نهایی بدست آمده ناهموار خواهد بود و پوسته های باقی مانده روی سطح کار صافی آن را خواهند گرفت و نمایی جالبی پدیدار نخواهد شد.

قبل از انجام آببندی استخر ،به این نکته باید توجه کرد که تمامی نقاط و قطعات آسیب دیده باید ترمیم شوند و بعد مورد آب بندی قرار بگیرند.  ترک های احتمالی را می توان با مواد مخصوص ترمیم استخر جبران کرد. همچنین سطح استخر را باید از هر گونه مواد راکد، جلبک ها و رسوبات پاک کرد و با اسید های مخصوص نسبت به پاک سازی آن ها اقدام کرد.

در این روش می توان از سه نوع رنگ برای آب بندی استخر (رنگ آب بندی استخر) استفاده کرد :

  1. رنگ سیمانی برای آب بندی استخر: رنگ های سیمانی غالبا برای استخر های بتنی استفاده می شوند و نوع رنگ به کار رفته درآن ها، از نوع سیمان های رنگی می باشند. این رنگ ها دارای هزینه ی کم تری در مقایسه با رنگ های دیگر می باشند و بسیار مقرون به صرفه تر اند.
  2. رنگ پلیمری کلر دار برای آب بندی استخر: رنگ های پلیمری کلر دار نسبت به دیگر رنگ های آب بندی استخر، کاربرد فراوانی دارند و نسبتا نرم اند. این رنگ ها دارای چسبندگی بالایی می باشند که مقاومتشان در برابر آب و رطوبت بسیار بالا می باشد. از این نوع رنگ های پلیمری کلردار می توان برای آب بندی استخر آجری نیز استفاده کرد.
  3. رنگ اکریلیک برای آب بندی استخرها: رنگ های اکریلیک جزو آن دسته از رنگ های کم دوام اند که باید آن ها را هر چند سال یک بار تعویض و یا تجدید کرد. این رنگ به عنوان یک روکش استاندارد برای استخر ها استفاده می شود و عمر مفید آن پنج تا ده سال می باشد.همچنین، مانند روش بالایی، از این نوع رنگ نیز می توان برای آب بندی استخر آجری استفاده کرد، به شرطی که ابتدا یک لایه غشایی از مواد عایق دیگر، بر روی کف و دیواره های استخر اعمال شود.

نحوه آب بندی استخر

با اینکه برای اب بندی استخر روش های مختلف و متنوعی وجود دارد، اما با این حال، در این بخش به بررسی یک سری مراحل و نکات در مورد اب بندی استخر می پردازیم. به طور کلی، طریقه و مراحل آب بندی استخر به صورت زیر است:

  1. آماده سازی استخر : منظور از آماده سازی استخر، انجام پیش نیاز های لازم برای آب بندی استخر است. در اینجا، اولین کاری که باید انجام دهید تخلیه آب استخر است. این امر به شما این امکان را می دهد که به کف استخر دسترسی داشته باشید و بتوانید هرگونه زباله یا کثیفی که ممکن است در طول زمان جمع شده باشند را تمیز کنید. پس از خالی شدن استخر، از یک شلنگ و برس شستشو برای تمیز کردن کامل داخل استخر استفاده کنید.
  2. تعمیر ترک ها و شکاف های بزرگ و کوچک : قبل از آب بندی استخر، باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که هیچ آسیب و یا شکافی در دیواره و یا کف استخر وجود ندارد. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، باید با استفاده از روش های مختلف آن را تعمیر کنید.
  3. اعمال کردن غشای محافظت کننده : پس از تمیز شدن استخر و ترمیم هرگونه ترک، نوبت به اعمال غشا می رسد. این ماده علاوه بر ایجاد یک لایه محافظت کننده اضافی، باعث ایجاد سطح صافی برای چسبیدن درزگیر می شود.
  4. ماده آب بندی را اعمال کنید : پس از خشک شدن غشا، نوبت به مرحله اصلی آب بندی استخر، یعنی اعمال ماده آب بندی می رسد. انواع مختلفی از مواد آب بندی استخر وجود دارد، بنابراین حتماً یکی را انتخاب کنید که با استخر شما سازگار باشد.
  5. اجازه دهید مواد خشک شوند : هنگامی که لایه نهایی آب بند را اعمال کردید، اجازه دهید تا کاملا خشک شود. بسته به نوع ماده انتخابی شما، این امر ممکن است چند روز طول بکشد.
  6. استخر را دوباره پر کنید : پس از خشک شدن کامل درزگیر، نوبت به پر کردن مجدد استخر با آب می رسد. در هنگام پر کردن استخر، مطمئن شوید که در آب بندی اعمال شد نشتی وجود ندارد.