آب بندی چاله آسانسور

بلند مرتبه سازی و میل رو به افزایش استفاده از ارتفاع  نسبت به سطح زمین به دلایل ارزش بالای زمین، کمبود زمین مرغوب، ایجاد کاربری‌های تفریحی، خدماتی و بسیاری از موارد دیگر، همچنین ایجاد رفاه، آسایش، بهینه سازی و دسترسی آسان، سبب شده است که امکانات و تاسیسات مورد نیاز تغییر کاربری‌های ذکر شده نیز متناسب با رشد و توسعه، تغییر یابند. فرهنگ شهرسازی شمال کشور در حدود سه دهه گذشته با خانه‌های ویلایی، سقف شیروانی، تراس‌های پر از گلدانی‌های شمعدانی و کوزه‌های گلی ثبت در ذهن و روح ما شده‌اند. در حال حاضر با سفر به اکثر نقاط در شمال کشور، به غیر از مناطق اصیل روستائی و بعضی از خانه‌های قدیمی هیچگونه اثری از درب و پنجره‌های چوبی با رنگ آبی و آن شمعدانی‌های زیبا را نمی‌توانید پیدا کنید و اساسا شهرسازی شمال کشور با مرکز، جنوب و یا غرب و شرق کشور فرقی ندارند و انگار معماری و فرهنگ ساخت کل کشور یکسان شده‌ است.

آب بندی چاله آسانسور - سداب
آب بندی چاله آسانسور سداب

آب بندی چاهک آسانسور، سطوح همجوار با خاک و فشار منفی آب

مبحث 15 مقررات ملی ساختمان: 

همانطوریکه میدانید نصب تاسیسات آسانسور اززمان اجرای بتن مگر و فونداسیون در دستور نقشه و کار قرار میگیرد. این بدان معنی است که اطاق تاسیسات آسانسور و یا در اصطلاح (چاهک آسانسور) اساسا در پائین‌ترین مقطع فونداسیون جانمائی و احداث می‌گردد. بمنظور امنیت در بهره‌برداری رعایت اصول طراحی و اقدامات تخصصی زه‌کشی و آب‌بندی ابنیه و تاسیسات آسانسور در مناطق جغرافیائی شمال و جنوب کشور، مناطق همجوار با دریا و رودخانه، کوهپایه‌ها، گودبرداری‌های عمیق  همجوار سفره‌های آب زیرزمینی و یا هر منطقه‌ای که دارای  تراز بالای سطح آب زیرزمینی باشد، بر اساس ردیف 15-2-2-6-3  مبحث 15 مقررات ملی ساختمان الزامی می‌باشد. مجوز بهره‌برداری منوط به اخذ گواهی کیفیت و استاندارد ساخت بر اساس رعایت دستورالعمل ايمني، دستورالعمل بهرهبرداري، گواهي‌هاي بازرسي، تائيدیه‌های فني، نقشه‌هاي اجرايي می‌باشد.

مراحل آب‌بندی چاهک و تاسیسات آسانسور، فونداسیون و دیوارهای برشی :

الف) آب بندي بتن چاهك آسانسور فونداسیون و دیوارهای برشی در حين ساخت

بر اساس اطلاعات موجود مراحل آب‏بندي بتن با روش و تمهيدات متفاوتي انجام مي‏گردد كه به آنها در ذيل اشاره مي‏كنيم.

1- استفاده از پوزولان‏ها مشابه  سيليس و ميكرو سيليس؛

طبق نظريه برخي كارشناسان اين دسته از  محصولات مي‏توانند با افزايش تراكم و چسبندگي بين دانه‏بندي شن و ماسه با سيمان مانع نفوذ آب در بتن و نتيجتا آب‏بندي شوند.

بايد اعلام كرد اين دسته از محصولات فقط سبب چسبندگي اجزاء، كاهش تخلخل و افزايش مقاومت فشاري شده و موئينگي آب در منافذ بتن را كاهش مي‏دهند !! اما توجه داشته باشيد بتن اجرا شده با اين محصول را نمي‏توان آب‏بند يا حتي نم‏بند ناميد.

2- دسته دوم مواد آب‏بند شامل پليمر، رزين و اكرليك بر پايه آب مي‏باشند؛

اين گروه از محصولات با افزايش چسبندگي ذرات سيمان با دانه‏بندي و پر كردن منافذ كرموئي بتن سبب آب‏بندي بتن مي‏گردند، اين روش مطمئن‏تر از روش اول بوده و عملكرد بهتري را در آب‏بندي بتن چاهك آسانسور خواهد داشت. عدم همگني با اجزاء اصلي بتن يعني همان سيمان، شن و ماسه، ثابت ماندن عملكرد توده‏هاي تشكيل یافته در مسدود نمودن عبور آب از ترك‏ها و موئينگي‏هاي حادث شده درطی دوران و همچنين كاهش مقاومت قابل توجه در بتن نقطه ضعف مهم اين دسته از مواد آب‌بند مي‏باشند.

3- آب‏بندهاي پايه سيماني کریستال شوندهCrystallization  ؛

اين گروه از محصولات تنها گروه تاييد شده فناوري‏هاي نوين در صنعت آب‏بندي بتن در جهان نام گرفته و كشورهاي كمي صاحب پتنت‏هاي علمي آن در دنيا مي‏باشند. Pnetron امريكا، Cryton كانادا و محصولات كشور سوئيس ، ايتاليا و از جمله Greenseal مالزي با اخذ فناوري كشورهاي انگلستان، سوئيس و استراليا در كنار مقام جهاني مسابقات بتن توانسته‏اند سيمان پرتلندي را با تركيب خاص توليد نمايند كه بيش از نيم قرن است در اقصى نقاط جهان و در زير ساخت‏هاي كشورهاي پيشرفته براي افزايش طول عمر بتن و ميلگردها در فضاهاي خيس و مرطوب بكار گرفته شده‌اند. اين گروه از محصولات در زمان همجوار شدن با آب يا رطوبت واكنش نشان داده و با توليد كريستال‏هاي آهكي غير قابل حل در آب سبب ناتراوايي هوشمند بتن شده و منافذ و موئينگي‏ها را مسدود مينمايد. با كاهش رطوبت و آب اين واكنش متوقف شده و سبب جريان هوا در بتن مي‏گردد و به محض حضور مجدد آب عملكرد توليد كريستال مجدد آغاز و سبب مسدود شدن مجدد ترك‏ها و تخلخل‏هاي تا عرض يك ميليمتر مي‏گردد. يعني خاصيت خود ترميمي را براي چند ده سال در بتن شما فعال و تضمين مي‏نمايد.

شركت فناوران سد آب نماينده انحصاري Greenseal در ايران بيش از يك دهه و در پروژه‏هاي ملي و شهري بسياري (مراجعه به سايت و رزومه شركت) فناوري كريستاليزاسيون بتن را معرفي و اجرا نموده است.

جهت اطلاعات موثق بيشتر ، شما ميتوانيد به آئين نامه‏ها و مقررات ملي ساختمان كشورهاي پيشرفته مانند BS-8102 انگلستان، UFC3-220-05 امريكا، مبحث ZTV-ING-5 آلمان، سوئيس مراجعه كرده و كسب اطلاعات جامع تري نماييد.

پس از معرفي روش هاي فوق پيشنهاد ميگردد با استفاده از محصول Greenseal PVC Waterstop و يا Greenseal Bentonite در مقاطع بتن‏ريزي و درز سرد اجرائي و سپس با افزودن محصول Greenseal  Admixture 100 در هنگام تهيه بتن درجاي مقاطع كف و ديواره فونداسيون (چاهك آسانسور)، باكس بتني آسانسور و سطوح بتنی تحت فشار آب با فشار مثبت و فشار منفی را با گارانتي ٣٠ ساله آب‏بند نماييد. خاطر نشان مي‏سازد اهميت مهم اين روش، امكان كاشت بولت، اتصالات، صفحه پليت‏هاي تاسيسات، شاسي‏هاي آسانسور بدون آسيب در كيفيت و طول عمر آب‏بندي مي‏باشد.

با ما تماس بگیرید

ب) آب ‌بندی چاهک آسانسور در زمان بهره‌برداری

شرایط ساخت و عدم توجه عوامل به اهمیت آب بندی در زمان ساخت (توضیحات بند الف) سبب ایجاد مشکلات فراوانی در حین بهره‌برداری میگردد. این امر جدای از خسارات مالی آسیب‌های فراوانی  بر زیرساخت‌های ابنیه و خصوصا تاسیسات فلزی و الکتریکی آسانسور ایجاد نموده  و حتی گزارشات فراوانی از صوانح جانی نیز ثبت شده است. مراحل آب‌بندی در حین بهره‌برداری بدلیل آهنکشی‌های لازم دارای پیچیدگی‌های خاصی خود بوده و هر پروژه مشخصات فنی خود را دارد.

مراحل عملیات آب‌بندی در حین بهره‌برداری:

  • دسترسی به دیواره‌های پنهان شده در زیر پلیت، قوطی‌های آهنکشی شده و یا نبشی‌های بکار رفته بسیار پیچیده و مشکل آفرین هستند. در بسیاری از مواقع جهت دسترسی نیاز به تخریب و خیلی از موارد را فقط میتوان با ایجاد حفره عمیق ، نصب پکر و تزریق محصول کریستالیزاسیون Injection Grout Greenseal و یا Greenseal PU1217 مقاومت‌های لازم را برای آب‌بندی از عمق بتن ایجاد نمود.
آب بندی چاله آسانسور سداب
  • ترک‌ها و تخلخل بتن یکی دیگر از نقاط عبور آب به داخل چاهک آسانسور می‌باشد، ملات‌های بسیاری از انواع تک جزئی و یا دو جزئی وجود دارند که به عنوان ملات ترمیمی و پوشش ضعف‌های سطوح بتن مورد استفاده قرار میگیرند ، توجه داشته باشید که این گروه از مصالح عموما یک نوع چسب بتن با قابلیت چسبندگی و پر کنندگی بوده که بدلیل تراکم بالا و ترکیب مواد الستومری یا اکرلیکی مانع عبور آب میشوند. شرکت فناوران سدآب محصول ویژه‌ای را در سبد کالای خود دارد که جدای از اینکه ملات ترمیمی بوده با خاصیت تزریق ذاتی آب‌بندی بلند مدت خود در بین موئینگی‌ها سبب پیوستگی پک‌پارچه درز سرد اجرا، زاویه‌های قائم، تخلخل‌ و کرموهای بتن شده و اولین اصل آب‌بندی (همپوشانی و یکپارچگی) را ایجاد مینماید. این فناوری هوشمند برای همیشه در مقابل آّب واکنش نشان داده و ترک‌های انقباضی بتن تا عرض 1mm را بصورت خود ترمیم آب‌بند میکند، Greenseal injection Grout
  • نفوذگر کریستال شونده غشائیGreenseal 200 یکی از فناوری‌های تخصصی آب‌‌بندی سطوح تحت فشار مثبت و منفی آب در جهان می‌باشد. نکته بسیار جالب این فناوری استفاده از آب موجود در جهت آب‌بندی خود معظل نم و رطوبت می‌باشد، کوارتز موجود در این نوع سیمان و ترکیب شیمیائی خاص در همجواری با آب رشد، تبلور و تکثیر یافته و با بلعیدن آب راه خود را به سمت منافذ و موئینگی‌ها در عمق بتن باز مینماید. شایان ذکر است ضخامت غشائی اجرا شده این محصول 1mm  بوده که میتواند تا شعاع و عمق بیش از 300mm در لایه‌های بتن نفوذ کرده و با ایجاد پیوستگی هوشمند لایه‌های چند ده سانتیمتری آب بند را در عمق بتن نهادینه کند.

آب بندی فشار منفی چاله آسانسور

معمولا وقتی بحث بر سر اببندی چاله اسانسور می شود، بسیاری از افراد تصور می کنند که آب بندی چاله آسانسور فقط به درون چاله ختم می شود. این در حالی است که این امکان وجود دارد تا فشار آب از سمت بیرون چاله آسانسور به داخل آن وارد شود. به این نوع فشار از سمت بیرون، فشار منفی گویند.

آب بندی فشار منفی چاله آسانسور، نوعی از آب بندی فشار هیدرواستاتیک منفی بوده که از آن برای جلوگیری از نفوذ آب، از بیرون به درون چاله آسانسور استفاده می شود. از این نوع آب بندی در زیرزمین و پارکینگ خانه ها نیز استفاده می شود.

از مهم ترین مواد به کار رفته برای  آب بندی فشار منفی چاله آسانسور می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • آنی گیرها
  • مواد کریستال شونده
  • مواد پلی یورتان

قیمت آب بندی چاله آسانسور

وقتی صحبت از آب بندی چاله آسانسور می شود، بسته به عوامل مختلفی، قیمت آن ها نیز می تواند بسیار متفاوت باشد. با توجه به تنوع زیاد محصولات موجود برای این منظور، ارائه قیمت مشخص بدون اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد پروژه دشوار است.

به همین دلیل، اگر می خواهید در مورد قیمت ها بیشتر بدانید، توصیه می کنیم با ما در شرکت فناوران سداب تماس بگیرید تا تیم کارشناسان ما شما را در این فرآیند راهنمایی کنند و اطمینان حاصل کنند که بهترین راه حل را دریافت می کنید.

نکته مهم***: 

طبق اطلاعات فنی متریال‌های موجود در بازار ساختمان و  شیوه‌های انجام شده در بسیاری از پروژه‌ها اعلام میدارد، اجرای آب‌بندی دائم  ترازهای منفی آب با محصولات چسب بتن، زودگیر و آنی‌گیر غیر اصولی و ناپایدار خواهند بود. محصول پودر سیمانی آنی‌گیر Greenseal Flash Set  و مایع زودگیر Greenseal 800  جزء گروه محصولات شرکت سدآب فقط در مقاطع مورد نیاز انسداد موقت و  سریع آب کاربری دارند.

شرکت سدآب اولین ارائه دهنده محصولات تخصصی آب بندی در کشور می باشد. پروژه های عظیم کشور زیر نظر این مجموعه راه اندازی شده اند که می توانید در قسمت پروژه ها آنها را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: ارائه خدمات عایق رطوبتی