آب بندی و عایق کف

عایق کف و عایق ضد رطوبت دیوار

تمامی سازه ها به خصوص خانه ها، در فصل سرما و زمستان به دلیل بارش های مکرر برف و باران نیاز به عایق بندی در برابر نفوذ آب هستند که در صورت عدم توجه به این مسئله ، رطوبت به داخل خانه ها و یا به طور کل دیگر سازه های ساخته شده نفوذ خواهد کرد. علاوه بر برف و باران، وجود منابع آبی در زیر سطح زمین و نزدیک بودن سازه ها به این منابع باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی می شوند که باید از آن ها جلوگیری به عمل آورد.

اصطلاح عایق کف ساختمان به طور کلی برای جلوگیری کردن از نفوذ عوامل خارجی به داخل ساختمان به کار می رود و هدف از این کار، عایق بندی در برابر رطوبت و آب می باشد که به آن، آب بندی کف ساختمان هم می گویند.

عایق کفنکات مربوط به عایق کف

در انجام فرایند عایق بندی کف یا عایق ضد رطوبت دیوار ،باید تمامی موازین و نکات مهم اجرا شده و نهایت دقت را در این کار صرف کرد. در سازه هایی که احتمال نفوذ آب و رطوبت وجود دارد ، عایق کف و عایق ضد رطوبت دیوار الزامی می باشد.
  • در فرایند اجرای کار عایق کف و عایق ضد رطوبت دیوار ،باید پای دیوار ها تا بیست و پنج سانت و یا نقطه ای که احتمال می رود رطوبت و آب تا آن سطح نفوذ کند، باید آب بندی شود.
  • هنگام آب بندی کف سازه، باید به این نکته توجه شود که عایق بندی در محلی که در آن احتمال تجمع اب وجود دارد به دقت و با ظریف کاری بیشتری انجام شود تا نقطه ای از توجه باز نماند.
  • در محل نصب کاسه توالت و کف شور آشپز خانه، حتما به این نکته باید توجه شود که لایه های عایق تا داخل لوله های فاضلاب امتداد یابند تا از مشکلات بعدی نشت آب از این نواحی جلوگیری به عمل آید.

عایق کف

بیشتر بخوانید: عایق بندی سقف و اهمیت آن

انواع عایق بندی رطوبتی کف ساختمان

  • قیر: یکی از قدیمی ترین مواد و متریال هایی که برای عایق بندی رطوبی کف ساختمان ها از ان استفاده می کنند قیر می باشد . قیر ماده ای چسبناک و سیاه رنگ است که از متعلقات نفت خام بوده و از آن در صنایع مختلفی استفاده می شود. از مهم ترین کاربردهای قیر می توان به ساخت آسفالت استفاده اشاره کرد که برای روکش کردن جاده ها، سقف ها و عایق رطوبتی استفاده می شود. این ماده بسیار بادوام و مقرون به صرفه بوده که برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است.

    این عایق بند طبیعی که در طبیعت و به خصوص در کشور ما به طور عمده یافت می شود، دارای ویژگی هایی چون مقاومت در برابر رطوبت و آب و یا عدم نفوذ پذیری آن در در مقابل رطوبت و قدرت چسبندگی بالا می باشد.

  • عایق رطوبتی قطران: قطران یکی دیگر از متریال ها و موادی است که برای عایق بندی رطوبتی کف سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد و حاصل قطرات چکیده شده از گاز زغال می باشد. آنچه که قطران را به عنوان یک پوشش دهنده، ارزشمند می سازد آن است که بر خلاف قیر، در بنزین، نفت سفید، سوخت دیزل (گازوئیل)، سوخت جت یا دیگر فرآورده های نفتی حل نمی شود و بنابراین مقاومت بیشتری برای عایق سازی دارد. این ماده را همچنین می توان از سنگ شیست چرب و چوب نیز تهیه کرد.
  • عایق های رطوبتی پیش ساخته: یکی دیگر از روش های کم دردسر و ساده برای عایق بندی سطوح، استفاده از عایق های رطوبتی پیش ساخته است. عایق های رطوبتی پیش ساخته دارای انواع و قدرت های متنوعی بوده و آن ها را می توان به صورت آماده از بازار تهیه و به مرحله ی مصرف رسانید. بسته به نوع مقاومت و میزان مفاومت عایقی که انتخاب می کنید، قیمت آن ها نیز متغیر بوده و عدد ثابتی نیست. این عایق های پیش ساخته دارای وزنی سبک هستند و قابلیت انعطاف را دارا می باشند. اگر در مورد عایق پیش ساخته خود سوالاتی دارید، پیشنهاد می کنیم حتما آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.
شرکت فناوران سدآب اولین ارائه دهنده محصولات تخصصی آب بندی در کشور می باشد. پروژه های عظیم کشور زیر نظر این مجموعه راه اندازی شده اند که می توانید در قسمت پروژه ها آنها را مطالعه نمایید.

با ما تماس بگیرید:

021-22908525

021-22271941

021-22271914

ضمامت این عایق ها چیزی حدود ۲ تا ۶ میلی متر می باشد که قابلیت جذب بالایی نیز دارند. قابلیت کششی این عایق ها چه از نظر طولی و چه از نظر عرضی بالا بوده و عایق رطوبتی مناسبی به شمار می آیند. از دیگر مزایای این ورقه های ها این است که در برابر پوسیدگی و عوامل مخرب به راحتی دچار پوسیدگی نمی شوند. عایق کف
  • عایق پلیمری: نوعی از عایق های رطوبتی بوده که از نحوه ساخت آن ها پیشرفته تر از دیگر عایق های رطوبتی بوده و به صورت پلیمری از مواد شیمیایی هستند. از معروف ترین این عایق های پلیمری می توان به عایق های نانو اشاره کرد. از عایق های پلیمری برای آب بندی کردن سطح و یا کف ساختمان استفاده می کنند که می توان از آن ها برای عایق بندی کردن اتصالات نیز استفاده کرد. با این متریال می توان دو نوع عایق بندی رطوبتی و حرارتی انجام داد و در واقع می توان گفت که این مواد دارای دو کاربرد می باشند.

    البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که طبیعتا قیمت این عایق های پلیمری بیشتر از اکثر دیگر عایق ها خواهد بود.

ابزار آلات لازم برای عایق بندی رطوبتی کف

  • پرایمر: از ابتدایی ترین و متداول ترین ابزارآلاتی که برای عایق ضد رطوبت دیوار و آب بندی مورد استفاده قرار می گیر، پرایمر ها هستند که از ان ها به عنوان زیر ساز استفاده می شوند و باعث بهتر شدن نتیجه ی کار خواهند شد. متریال های به کار رفته در پرایمر ها با چسبندگی ویژه ای که دارند ، خود یک لایه ی عایق رطوبتی ضعیفی محسوب می شوند.
به کار بردن واژه ضعیف برای این کلمه به این معناست که ، تنها استفاده از این محصول صرف آب بندی کردن سطح مورد نظر کافی نیست و این محصول صرفا مکملی برای ابزار اصلی عایق بندی به شمار می آید که در صورت استفاده از آن نتیجه کار مطلوبی خواهید داشت. عایق کف
  • ماستیک ها و درزبندها: ماستیک ها جزو محصولات تولیدی به منظور ابزار کمکی برای آب بندی و عایق کف سازه ها به کار گرفته می شوند. ماستیک ها که نام دیگر آن ها به عنوان درزبند به کار می رود ، دقیقا قبل از انجام آب بندی کف، باید مورد استفاده قرار بگیرد.
کار اصلی این ماده گرفتن درزهای ایجاد شده روی کف ساختمان می باشد که با این وسیله تمامی سطح کار یک دست سازی خواهد شد و تمامی ترک ها و منافذ ایجاد شده روی سطح گرفته می شود. همچنین به کار گیری درزبندها قبل از مرحله ی اجرای کار باعث می شود که سطح مورد نظر، از نظر رطوبت غیر قابل نفوذ باشد. بعد از اینکه ماستیک روس سطح کار خشک شد، سطح مورد نظر درمقابل فشار، ضربه، تغییرات دما و حرکات نسبی اجزا ساختمان تحمل پذیرتر خواهد شد. نتیجه گیری ساختمان ها و دیگر سازه هایی که در شهر ساخته می شود، متعاقبا به صورت طبیعی و بدون انجام فرایند عایق رطوبتی ، در مقابل رطوبت و جذب آن در امان نبوده و ممکن است طی زمان های متمادی نم را به سمت خود جذب کنند. عایق کفبه همین دلیل عایق کف یکی از الزامات به کار رفته در موضوع مورد بحث می باشد که برای این کار باید اصول و نکاتی را در نظر گرفت و آن ها را به صورت تمام و کمال عملی کرد. با مطالعه ی این مقاله می توانید به این اصول دست یافته و به ان ها جامه عمل بپوشانید.