آب بندی دیوار حائل

بعد از ساخت سازه مورد نظر، یکی از اصلی ترین و مهم ترین فرایند ها  برای افزایش مقاومت و طول عمر سازه، آب بندی درست آن سازه است. حال، از میان تمامی روش های موجود برای افزایش مقاومت سازه در برابر ریزش سازه، استفاده از دیوار حائل، و سپس آب بندی آن است.

اگر شما نیز قصد دارید سازه ای مقاوم و قدرتمند در برابر هرگونه رطوبت و ریزش را داشته باشید، در این بخش از مجموعه سدآب با ما همراه شوید تا به بررسی دقیق تر آب بندی دیوارهای حائل مختلف، به خصوص آب بندی دیوار سیمانی حائل، بپردازیم.

آب بندی دیوار حائل که به آن سازه ی نگهبان نیز می گویند، دیواریست که نقش تکیه گاه را در در برابر دیگر سازه ها ایفا می کند و به گونه ای طراحی می شود که بتواند مقاومت سازه را افزایش دهند. هدف از ایجاد این دیوار ، جلوگیری از ریزش خاک، شن و ماسه می باشد. این دیوار به خصوص در دامنه های کوه ها برای جلوگیری از ریزش کوه کاربرهای بسیاری دارد که ان را در انواع مختلفی می سازند. دیوار های حائل از نفوذ آب در امان نیستند و از آنجا که نقش تگیه گاه را برای سازه ها ایفا می کنند، نفوذ آب در آن ها موردی است که باید از آن جلوگیری گردد.

آب بندی دیوار حائل و روش های مختلف آن


یکی از دلایل نیاز به آب بندی دیوار حائل ، این است که این دیوارها اغلب در معرض منابع آب و یا منابع آب های زیر زمینی قرار می گیرند . در برخی از شرایط، این منابع بالاتر از سطح دیوار و یا سطح زمین قرار گرفته اند و با وجود شیب تند و یا نسبی موجود ، این اب ها به سمت دیوار های حائل به حرکت در آمده و دیوار را با مشکلاتی چون نشتی مواجه می کنند. یکی از روش های جلوگیری از نفوذ آب به داخل دیوار های حائل، آب بندی دیوار های حائل می باشد که به طرق مختلفی انجام می پذیرد.

آب بندی دیوار حائل

هدف از آب بندی دیوار چیست

به طور کلی، از مهم ترین اهداف آب بندی دیوار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جلوگیری از ورود رطوبت به درون سازه
  • افزایش مقاومت سازه
  • جلوگیری از رشد جانوران موذی و قارچ ها

انواع روش های آب بندی حائل

در ادامه به معرفی انواع روش های آب بندی می پردازیم، همراه ما باشید:

آب بندی مخزنی دیوار حائل

آب بندی مخزنی یکی از اساسی ترین روش هایی است که برای این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با پایدار سازی بتن و آب بندی غشایی آن ، فرایند انجام کار صورت می گیرد که در واقع آب بندی های غشائی از سازه ها در برابر هر گونه رطوبت و آبی محافظت کرده و دیوار حائل را در برابر عوامل مخرب بیرونی محافظت خواهد کرد. آب بندی چاله آسانسور نیز یکی دیگر از خدمات شرکت سدآب می باشد که این شرکت اطلاعات خوبی را در رابطه با این فرآیند در اختیار کاربران گذاشته است. همچنین، اگر قصد آب بندی دیوار سیمانی را دارید، این روش می تواند گزینه خوبی برای حفاظت از آن باشد.

روش آب بندی PRO

روش pro ، یکی دیگر از روش های آب بندی دیوار حائل می باشد که از نسل آب بندی های غشائی محسوب می شود. در این روش مصالح به کار رفته شده با ایجاد چسبندگی بسیار بالایی با سازه ی مورد نظر، موجب ایجاد عایق رطوبتی در برابر آب می شود. هدف از آب بندی دیوار در این روش، ایجاد عایق رطوبتی بالا برابر آب، با کمک خاصیت چسبندگی مصالح آن است.

روش آب بندی ECO

روش ECO برای آب بندی هایی که تنها نیاز به کنترل نم و رطوبت دارند و به بیانی نیاز به کنترل قوی آب احساس نمی شود استفاده می شود. این روش ا زنظر اقتصادی بسیاز به صرفه بوده و هزینه های کم تری را شامل می شود .  به روش ECO از یک لایه غشایی مناسب بهره گیری می شود.

روش آب بندی MODERATE

در فرایند آب بندی دیوار حائل به روش MODERATE ، فشار آب تا ارتفاع محدودی کنترل شده و هدف از آب بندی دیوار، ایجاد یک عایق بندی رطوبتی در حد متوسط است. و یک عایق بندی رطوبتی در حد متوسطی صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: انجام خدمات آب بندی استخر

آب بندی دیوار حائل شرکت فناوران سدآب اولین ارائه دهنده محصولات تخصصی آب بندی در کشور می باشد. پروژه های عظیم کشور زیر نظر این مجموعه راه اندازی شده اند که می توانید در قسمت پروژه ها آنها را مطالعه نمایید.

با ما تماس بگیرید:

021-22908525

021-22271941

021-22271914

نکات مهم درباره آب بندی

  • در روش های بکارگیری آب بندی دیوار حائل حتما باید از روش های دیگری نیز استفاده نمود که مانع از جمع شدن آب در پشت دیوار شود، زیرا در غیر این صورت این فرایند با شکست مواجه خواهد شد و پروسه آب بندی ، به نتیجه ی مطلوبی نخواهد رسید.
  • در فرایند آب بندی دیوار حائل ، باید تمامی تلاش خود را به کار برد تا بدنه دیوار مورد نظر در مجاورت با آب های زیر زمینی قرار نگیرند. ژئوممبرین ها و ژئوسنتتیک ها ابزار آلاتی هستن که به این منظور می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. آب جمع شده در پشت دیوار حائل باید زهکشی شده و تمییز کاری صورت بگیرد. هنگام استفاده از ژئوسنتتیک ها، حتما باید به ظریف کاری استفاده از ان توجه کرد و از جوش مناسب میان قطعات آن اطمینان حاصل کرد.
  • حتما هنگام آب بندی دیوار های حائل به این نکته توجه شود که پشت دیوار حائل مخزن تخلیه ای به کار بسته شود تا در ان مخزن تخلیه آب های اضافی توسط پمپی به خارج از محدوده ی دیوار حائل و در یک جای مناسبی تخلیه شود.
  • در صورت مشاهده ی هر گونه نشتی بر روی دیواره های حائل، در ابتدای کار باید محل دقیق نشتی را مورد جست و جو قرار داده و ان را پیدا کرد. بعد از بررسی های دقیق، نوع نشتی دیوارهای حایل مشخص شده و می توان طبق آن مصالح و ابزار های مناسب برای این فرآیند را به درستی انتخاب کرد.

کلام آخر

از آنجا که دیوار های حائل با هدف تکیه گاه برای سازه های وابسته به خود ساخته می شوند ، باید بنای محکم و مقاومی داشته باشند و عاری از هیچ گونه سستی باشند. آب و رطوبت از عوامل مهم خلل وارد کردن بر استواری این دیوار ها می باشد. به همین دلیل یکی از اصول ساخت این دیوار ها در ابتدا دوری از هر گونه منبع آب می باشد. اما اگر به هر دلیلی، بنا به شرایط موجود، نیاز به ساخت دیوار های حائل در مناطقی که نزدیک به منابع آب و یا آب های زیر زمینی هستند احساس شد، با رعایت اصول و نگهداری بیشتر می توان فرایند آب بندی دیوار حائل را به درستی انجام داد. یکی از این اصول و موازینی که باید در این موقعیت از آن پیروی کرد ، دفع و جلوگیری کردن از ورود آب و رطوبت به دیوار های حائلی می باشند که به هر گونه منابع آبی نزدیک می باشد و امکان نشتی آب به درون ان ها وجود دارد. از طریق ایجاد چاله های زیر زمینی می توان آب و رطوبت اضافی که به این دیوار ها سرازیر شده را دفع و از نشت این آب به دیوار ها جلوگیری کرد. در کنار حفر این چاله ها ، آب بندی دیوار حائل باید متناسب با ویژگی شرایط هر دیواری صورت پذیرد. به عبارتی انجام این دو عملیات در کنار هم مکمل هم بوده و در مناطق نزدیک به منبع آبهای زیر زمینی یا هر نوع منبع دیگری، باعث محکم کاری در انجام پروسه ی آب بندی دیوار های حائل خواهد شد و نتیجه ی بسیار مطلوب و ارزشمندی را به بار خواهد نشاند.