کف سازی سبک

کف سازی سبک - سداب

کف سازی ساختمان یکی از کارهای مهم در پروژه های عمرانی به حساب می آید و اگر به درستی انجام نشود، باعث ایجاد مشکلات بسیاری در آینده می شود. همان گونه که بعد از ساخت و اجرا دیوار ها، روی آنها نازک کاری و گچ کاری انجام می شود، بعد از مسطح کردن کف سازه و یا اجرای سقف باید روی آن عملیات کف سازی انجام گیرد.
انجام این کار، باعث افزایش زیبایی و دوام کف سازه نیز می شود. کف سازی در موارد مختلفی از جمله جاده سازی نیز وجود دارد؛ با این حال در این بخش از فناوران سداب به بررسی کف سازی سبک ساختمان ها می پردازم.

کف سازی چیست

کف سازی به ایجاد سطحی قابل استفاده و مناسب برای ساکنین ساختمان اشاره دارد. این فرایند علاوه بر ایجاد زیبایی بصری و افزایش دوام، باید از اصول و استانداردهای ایمنی لازم نیز برخوردار باشد.
کفسازی باید به گونه‌ ای انجام شود که بتواند وزن مصالح، اثاثیه، لوازم و افراد ساکن در ساختمان را به‌ خوبی تحمل کند. مصالحی نیز که در کف سازی استفاده می شوند، باید در برابر صدا و رطوبت عایق باشند. همچنین این کف ها، در برابر حرارت و آتش نیز باید از استحکام لازمی برخوردار باشند.

کف سازی سبک با بتن سبک

بتن سبک، نوعی بتن است که دارای وزن کمتری نسبت به بتن‌های معمولی می‌باشد. در واقع چگالی بتن های معمولی حداقل 2240 کیلوگرم بر مترمکعب است در حالی که چگالی بتن سبک بین 1400 تا 1800 کیلوگرم بر مترمکعب میباشد.

بکارگیری بتن‌های سبک در کف سازی علاوه بر ایجاد عایق صوتی و حرارتی، منجر به کاهش وزن کلی سازه نیز می‌شود. در صورتی که تمایل دارید از بتن سبک برای کف سازی استفاده کنید؛ حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • بتن سبک هزینه پولیش بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد.
  • در این روش به دلیل غاب‌ ریزی بیشتر، زمان کف سازی بیشترمی‌شود.
  • در این روش مراحل آب بندی بتن نیز بیشتر است.

انواع روش‌های کف سازی ساختمان

در عملیات های کف سازی از دو روش فوم بتن و پوکه استفاده می کنند. هر کدام از این دو روش‌، مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

کف سازی با فوم بتن

نوعی بتن سبک است که بیش از 20 درصد آن از هوا تشکیل می شود و در روند ساخت آن به‌جای سنگدانه، از کف پایدار به منظور حجم دادن به مخلوط استفاده می‌شود.
فوم بتن از ترکیب شدن موادی مثل آب، سیمان، ماسه بادی و مواد شیمیایی کف زا ساخته می‌شود. در روش کف سازی با فوم بتن از دستگاه‌ فوم سازی به نام دستگاه فوم بتن نیسانی استفاده می‌شود.
ماسه بادی و سیمان به علاوه آب به درون دستگاه ریخته می شود و سپس فوم را با فشار بالا به این ترکیب اضافه می‌کنند. دستگاه فوم ساز نیز تا رسیدن به سیالی روان و غلیظ، ترکیب کردن آنها را ادامه می‌دهد. بعد از اتمام فرآیند ، با استفاده از شلنگ‌های مخصوص، فوم بتن آماده شده را برای کف سازی مکان مورد نظر مورد استفاده قرار میدهند.

کف سازی سبک با بتن سبک - sadabb

کف سازی با پوکه معدنی

کف سازی با پوکه معدنی از روش‌های تاریخی و سنتی میباشد. پوکه‌ها سنگ‌هایی سبک با تخلخل زیاد هستند که به صورت طبیعی یافت میشوند. لازم به ذکر است که این پوکه ها به صورت صنعتی نیز تولید می شوند (از طریق سرد شدن سریع سربار کوره‌های ذوب فلزات).
در کف سازی با این روش، پوکه‌ها را بعد از کروم بندی و شیب بندی کف، پخش کرده و سپس می‌کوبند تا تراکم پوکه‌ها زیاد شود. در مرحله بعد، روی پوکه‌ها را با استفاده از ملات ماسه و سیمان می پوشانند تا سطحی صاف و هموار ایجاد شود.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که در آن ابتدا سیمان و پوکه را مخلوط می‌کنند تا ملاتی سبک ساخته شود. سپس آن را بر روی کف پخش می‌کنند.

مزایای کف سازی با فوم بتن

اجرا فرایند کف سازی با استفاده از فوم بتن، زمان کمتری نسبت به کف سازی با پوکه نیاز دارد. بنابراین در پروژه هایی که مسئله زمان مطرح است، استفاده از این روش پیشنهاد میشود. همچنین حمل و جابجایی فوم بتن بسیار راحت تر می باشد (به دلیل استفاده از شلنگ و پمپاژ) که باعث کاهش هزینه های عملیاتی میشود. مزیت دیگر این روش، عدم نیاز به دپوی مصالح میباشد. در واقع برای کف سازی به روش فوم بتن تنها به یک دستگاه فوم بتن ساز نیاز است؛ درحالی که برای کف سازی با روش پوکه، مکان نسبتاً بزرگی را باید به دپوی مصالح اختصاص داد.

مزایای کف سازی با پوکه

در روش کف سازی با پوکه، مقاومت نهایی کف، بیشتر خواهد بود. همچنین مقدار آب مصرف شده در کف سازی با این روش کمتر است. در برخی موارد نیز ممکن است به دلیل پایین بودن دقت در ساخت فوم بتن، حالت پفکی به آن دست دهد که این امر در کفسازی با پوکه بسیار کمتر اتفاق می افتد.

فوم بتن یا پوکه؟

در نهایت باید گفت، در صورتی که ساخت فوم بتن توسط افراد حرفه‌ای و دستگاه‌های مناسب انجام شود، استفاده از این روش مزیت های بیشتر و هزینه کمتری نسبت به روش پوکه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *